PROGRAMY WŁASNEGO AUTORSTWA NAUCZYCIELEK PRZEDSZKOLA
Roczny plan pracy dydaktyczno-wychowawczej „Dziecko w świecie sztuki”
Główne założenia programu:
- Rozwijanie możliwości artystycznych dzieci poprzez wzbudzanie zainteresowań sztuką, kształcenie umiejętności jej odbioru i tworzenia w zakresie aktywności plastycznej, muzycznej i teatralnej.
- Rozbudzanie zainteresowań plastycznych, rozwój zdolności manualnych.
- Uwrażliwienie dzieci na piękno natury i dzieł sztuk plastycznych.
- Kształcenie umiejętności współdziałania w grupie.
- Integracja członków zespołu i rozwijanie kontaktów interpersonalnych.
- Rozbudzanie zainteresowań muzycznych.
- Rozwijanie wyobraźni i twórczej aktywności w dziedzinach muzyki, plastyki, teatru, próby łączenia działań artystycznych.
- Wychowanie przez sztukę.
Innowacja pedagogiczna -
Kształtowanie nawyków utrzymywania prawidłowej postawy ciała
Cele zajęć korekcyjno-ruchowych:
- Zachęcanie dzieci do uczestnictwa w zajęciach ruchowych w przedszkolu wzbogacanych w ćwiczenia profilaktyczne.
- Kształtowanie nawyku przyjmowania prawidłowej postawy ciała w życiu codziennym i podczas przyjmowania pozycji wyjściowych do ćwiczeń w przedszkolu i w domu.
- Nabywanie umiejętności autokorekty postawy i precyzyjnego wykonywania ćwiczeń korekcyjnych.
- Wdrażanie do bezpiecznego uczestnictwa w zabawach i grach ruchowych.
- Kształtowanie umiejętności używania przyborów i przyrządów adekwatnie do ich przeznaczenia.
- Rozwijanie zainteresowań sportowych.
- Kształtowanie umiejętności ułatwiających nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem lub grupą.
PROGRAMY ORAZ PROJEKTY OGÓLNOPOLSKIE
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Kreatywny Przedszkolak - Kreatywne Dziecko”
Główne założenia programu:- Głównym celem niniejszego projektu to kreatywne i twórcze działania nauczycieli z przedszkolakami oraz uruchamianie twórczości dzieci, by potrafiły zrobić „coś z niczego”.
- Istotne jest aby nauczyciel prowadzący zajęcia w ramach projektu, pokazywał dzieciom, iż można tworzyć piękne dzieła niekoniecznie kupując gotowe produkty.
- Doskonalenie umiejętności: planowania pracy, logicznego myślenia, doskonalenia motoryki małej, obowiązkowości (gdyż część materiałów dzieci zapewne będą przynosiły z domu), koncentracji i skupienia, współpracy, porządkowania swojego miejsca pracy… traktuję jako efekt uboczny kreatywnych i twórczych działań w ramach projektu
- Integracja grona nauczycieli oraz wspólna inspiracja.
- Edukacja młodzieży szkolnej oraz przedszkolnej i ich rodziców w temacie racjonalnego odżywiania.
- Promowanie zasad prawidłowego odżywiania już od najmłodszych lat.
- Budowanie dobrych nawyków żywieniowych i odpowiedniego stylu życia.
- Przeciwdziałanie marnowaniu żywności w myśl idei i trendu zero waste.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny Wydawnictwa Mac: „Mały Miś W Świecie Wielkiej Literatury”
Moduł : „ Czytamy Z Małym Misiem”
Głównym celem programu jest rozwijanie czytelnictwa poprzez: Moduł : „ Czytamy Z Małym Misiem”
- Codzienne czytanie dzieciom w towarzystwie Małego Misia- przewodnika po świecie literatury.
- Zachęcanie rodziców przedszkolaków do czytania dzieciom.
- Prowadzenie dzienniczka, w którym rodzice zapiszą tytuł książki przeczytanej w domu.
- Stworzenie kącika książki z pozycjami książkowymi na tematy zgodne z kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2021 – ekologiczne, zdrowotne, patriotyczne, ukazujące dziedzictwo kulturowe Europy.
- Wykonanie zakładek do książek.
Jakie są główne cele programu?
- rozbudzanie dziecięcej ciekawości świata i frajdy z czytania
- promocja czytelnictwa w oparciu o książki Wydawnictwa Znak Emotikon
- rozwijanie kompetencji XXI wieku, takich jak: współpraca, kreatywność, empatia, krytyczne myślenie
- wspieranie i inspirowanie pedagogów w pracy z tekstem literackim
Cele ogólne:
Głównym celem Projektu jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka oraz kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym wobec osób z niepełnosprawnością.
Głównym celem Projektu jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka oraz kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym wobec osób z niepełnosprawnością.
Cele szczegółowe:
- Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci. Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
- Przekazywanie za pośrednictwem Literatury wartości moralnych.
- Uwrażliwienie na piękno języka polskiego i zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną.
- Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa).
- Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
- Kształtowanie postawy empatii wobec osób niepełnosprawnych.
- Przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych ludzi, którzy chcą się bawić, śmiać, uczestniczyć w życiu grupy.
- Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
- Popularyzowanie wśród dzieci animacji jako sztuki oraz tzw. dobrych dobranocek z
- morałem.
- Promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno.
- Rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturą narodową.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności, poszanowania dla dziedzictwa kulturowego
- własnej miejscowości, regionu, Ojczyzny.
- Współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działa na rzecz placówki.