Programy realizowane w naszym przedszkolu w roku szkolnym 2024/2025

Liczba odwiedzających: 4760
 

PROGRAMY ORAZ INNOWACJE WŁASNEGO AUTORSTWA NAUCZYCIELEK PRZEDSZKOLA

Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego - “English Break”
autorką innowacji jest p.Małgorzata Jarząb

Zabawa z językiem angielskim poprzez ruch i piosenki. Dziecko poznaje język angielski dzięki doborowi odpowiednich słów i zwrotów,które utożsamiane są z ruchem, tańcem i śpiewem. Angażowanie w naukę ruchu i zabawy wpływa korzystnie na czas, w jakim słówka zostaną zapamiętane. Poprzez ruch i śpiew dzieci efektywniej zapamiętują i rozumieją zwroty i polecenia w języku angielskim, wzbogacają słownictwo oraz przede wszystkim dobrze się bawią. Głównym celem innowacji jest wprowadzenie dzieci w świat nauki języka angielskiego poprzez aktywną zabawę oraz osłuchanie z językiem podczas tzw. krótkich przerw. “English Break” czyli “Przerwa na angielski” ma na celu organizowanie 5-10 minutowego zajęcia, zabawy lub piosenki w języku angielskim. Na zasadzie przerywnika. “Przerwy na angielski” mogą odbywać się codziennie, jak i raz w tygodniu, w zależności od potrzeb i możliwości nauczyciela. Może to być czas rano przed śniadaniem, w ciągu dnia podczas swobodnej zabawy lub jako wprowadzenie lub zakończenie zajęć dydaktycznych, w zależności od potrzeb nauczyciela i realizowanego tematu tygodniowego. “English Break” zakłada również odtwarzanie dzieciom krótkich bajek w języku angielskim.

Cel główny:

  • rozbudzenie zainteresowania językiem angielskim,
  • stwarzanie okazji do osłuchania się z językiem angielskim.

Cele szczegółowe:
Dziecko:

  • uczestniczy w zabawach prowadzonych w języku angielskim,
  • śpiewa piosenki w języku angielskim oraz inscenizuje ich treści ruchem i gestem.

 


Roczny plan pracy wychowawczo – dydaktycznej ,,Pierwsza pomoc i przedszkolaki - mały też ma moc ratowania”
autorką planu jest p.Aleksandra Wojciechowska, p.Anna Dąbrowska, p.Angelika Chmurska

Realizacja tego programu umożliwia kształcenie u dzieci bezpiecznych zachowań, nabycie umiejętności zachowania w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz nabycie rzeczywistych, praktycznych umiejętności udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym w realnych wydarzeniach

CEL GŁÓWNY:

  • Nauczenie dzieci udzielania i wzywania pierwszej pomocy - dzieci od najmłodszych lat, musza mieć świadomość, że szybka i prawidłowa reakcja może pomóc uratować życie i zdrowie drugiego człowieka.
  • Tylko długotrwałe uczenie się i doskonalenie swoich umiejętności pozwoli w przyszłości przynieść wymierne efekty.
  • Dziecko potrafi zachowywać się bezpiecznie, potrafi zachować się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia.

CELE SZCZEGÓŁOWE :

Dziecko:

  • potrafi zachować się w różnych zagrażających sytuacjach życiowych;
  • pamięta, że aby zacząć kogoś ratować musi zapewnić sobie bezpieczeństwo;
  • wie, że nie będzie mógł pomóc, jeśli sam nie będzie bezpieczny;
  • potrafi prawidłowo wezwać pomoc;
  • wie, jak sprawdzić stan przytomności;
  • wie, jak należy udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu nie narażając jego zdrowia;
  • umie zdefiniować terminy: osoba przytomna, osoba nieprzytomna;
  • potrafi wymienić numery alarmowe;
  • potrafi prawidłowo przeprowadzić rozmowę z dyspozytorem pogotowia;
  • wie, w jakich sytuacjach niezbędne jest wezwanie fachowej pomocy;
  • wie, jak ważne jest szybkie wezwanie pomocy;
  • wie, jak szybko wezwać pomoc, kiedy w pobliżu nie ma telefonu;
  • wie, jak  ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej i wie, kiedy sie ja stosuje;
  • wie, że należy kontrolować oddech poszkodowanego w pozycji bocznej;
  • wie, że należy okryć poszkodowanego, jeżeli jest taka możliwość;
  • wie, że wdechy ratownicze można ćwiczyć tylko na manekinie;
  • wie, jakie czynności wykonać przy zranieniu;
  • potrafi nałożyć opatrunek;
  • wie, jakie czynności może wykonać przy złamaniu kości;
  • potrafi tamować krwotok z nosa;
  • wie, co należy zrobić przy poparzeniu;
  • wie, co powinna zawierać apteczka pierwszej pomocy.

 


Roczny plan pracy wychowawczo – dydaktycznej ,,Chemiczne cuda-zabawa się uda”
autorką planu jest p.Patrycja Leszczyńska

Cele programu rocznego:

  • Rozwijanie ciekawości poznawczej;
  • Kształtowanie myślenia logicznego i obserwacji;
  • Wzmacnianie zainteresowania naukami przyrodniczymi;
  • Rozwijanie umiejętności pracy w grupie;
  • Kształtowanie umiejętności manualnych;
  • Nauka poprzez doświadczenie;
  • Zapoznanie ze zjawiskiem załamania światła;
  • Zapoznanie  z pojęciem dwutlenku węgla;
  • Zapoznanie z pojęciem powierzchniowego napięcia wody;
  • Ukazanie warstwowanie się cieczy;
  • Zapoznanie z Prawem Pascala;
  • Zachęcanie do udziału w eksperymentach.

 


PROGRAMY ORAZ PROJEKTY OGÓLNOPOLSKIE

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Kolorowe Uczucia Gucia”
W programie bierze udział grupa Pszczółki, Zajączki

Projekt jest odpowiedzią na trudności dzieci w nazywaniu, rozpoznawaniu i radzeniu sobie z emocjami. 

Podstawowym założeniem jest rozwój świadomości własnych emocji, umiejętności radzenia sobie z nimi, a także zdolności dostrzegania emocji u innych, które przyczyniają się do rozwijania pozytywnych relacji społecznych, a także wpływają na jakość życia. Zależy nam by z dzieci wyrosły na dobrze funkcjonujących dorosłych, dlatego konieczne jest wspieranie ich rozwoju emocjonalnego. Umiejętność panowania nad emocjami może wpływać na radzenie sobie z trudnościami życia codziennego, w każdym wieku. 

Dzięki projektowi dzieci mają możliwość otworzyć się na nowe możliwości wyrazu, opanowania stanów emocjonalnych poprzez kreatywne ćwiczenia, poczucie przynależności do grupy, śmiech i dobrą zabawę.

 


Ogólnopolski program edukacyjny „Kodowanie na dywanie”
W programie bierze udział grupa Biedronki

 Cele programu:

  • zapoznanie dzieci z zadaniowym podejściem do stawianych wyzwań;
  • rozwijanie logicznego myślenia;
  • zachęcanie do współpracy;
  • rozwijanie umiejętności komunikacji;
  • przygotowanie do nauki programowania:
  • rozwijanie kreatywności;
  • nauka przez doświadczenie;
  • rozwijanie samodzielności i wytrwałości;
  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy.

 


Ogólnopolski projekt edukacyjny „Plastuś wesoły, zaprowadzi nas do szkoły”
W programie bierze udział grupa Biedronki

Cele projektu:

  • zainteresowanie dzieci literaturą dziecięcą, tą dawną, książeczką wypożyczoną w  bibliotece. Opierać się będzie na książce „Plastusiowy pamiętnik” oraz „Przygody Plastusia” Marii Kownackiej;
  • promowanie czytelnictwa;
  • rozwijanie wszechstronnej stymulacji dzieci, poprzez połączenie wrażeń ruchowych, wzrokowych, słuchowych i dotykowych.

 


Ogólnopolski projekt edukacyjny „Gramy zmysłami”
W programie bierze udział grupa Pszczółki, Zajączki, Liski, Motylki,
Sówki, Biedronki, Wiewiórki

Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” jest innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.

Cele szczegółowe:

  • Poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów;
  • Wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
  • Rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
  • Stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
  • Tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała;
  • Współpraca nauczycieli i dzieci na terenie całego kraju poprzez wspólną wymianę doświadczeń.

 


Ogólnopolski projekt edukacyjny „Alfabet logopedyczny”
W programie bierze udział grupa Liski

Cele:

  • Podniesienie sprawności aparatu artykulacyjnego;
  • Usprawnienie aparatu oddechowego;
  • Poszerzanie słownictwa czynnego i biernego;
  • Ćwiczenie umiejętności rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu;
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego, poczucia rytmu;
  • Podnoszenie sprawności w zakresie motoryki;
  • Doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej, kształcenie wrażliwości słuchowej

 


Międzynarodowy projekt edukacyjny „Baju, baj…” II Edycja
W programie bierze udział grupa Liski

Cele:

  • Zapoznanie dzieci z wybranymi bajkami ludowymi;
  • Tworzenie rekonstrukcji utworu metodą przekładu intersemiotycznego;
  • Poznanie niematerialnego dziedzictwa narodowego;
  • Poszerzanie wiedzy na temat wybranych krain Polski;
  • Zapoznanie z wybranymi odmianami gwarowymi języka polskiego;
  • Rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
  • Rozwijanie wyobraźni dziecięcej;

 


Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Kreatywne Dni Nietypowe” II Edycja
W programie bierze udział grupa Jeżyki, Rybki

Cele ogólne i szczegółowe projektu: 

  • Rozwijanie empatii,
  • Uwrażliwienie na potrzeby zwierząt, 
  • Przygotowanie do współuczestniczenia w grupie,
  • Nauka współpracy, 
  • Kształtowanie tolerancji,
  • Wyzwalanie radości i innych pozytywnych uczuć, 
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości, sprawczości, 
  • Rozwijanie zainteresowań, 
  • Obniżanie poziomu stresu, 
  • Wypracowanie strategii radzenia sobie ze stresem.

 


Ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „CENNE ŻYCIE”
W programie bierze udział grupa Jeżyki, Rybki

„CENNE ŻYCIE” to ogólnopolski projekt edukacyjny skierowany do przedszkoli, szkół podstawowych, średnich oraz innych placówek prowadzących działalność o charakterze edukacyjnym. Inspiracją do opracowania założeń owego projektu edukacyjnego stały się dla mnie wydarzenia na świecie z ostatnich lat: pandemia, wojna…trudność z dostępem do wykwalifikowanej pomocy medycznej. Projekt „Cenne życie” zakłada dlatego szeroko pojętą edukację dla życia, które jest najcenniejszym darem! 

Cele projektu:

  • Nadanie odpowiedniej rangi umiejętności udzielania pierwszej pomocy w społeczeństwie.
  • Uczenie społeczeństwa od najmłodszych lat w jaki sposób udziela się pierwszej pomocy przedmedycznej, aby zminimalizować występujący u ludzi strach oraz niepewność.
  • Uświadomienie jak cenne mamy życie, a jego utrata jest nieodwracalna.
  • Pobudzenie uczniów do aktywnego działania na rzecz ochrony życia: aktywny udział w warsztatach pierwszej pomocy, dzielenie się wiedzą.
  • Świadomość w jaki sposób możemy rozpoznać objawy chorób, w jaki sposób nim zapobiegać.
  • Kształtowanie u uczniów umiejętności współdziałania, uwrażliwienie na potrzeby innych, empatii.
  • Poznawanie środowiska lokalnego, jego potrzeb i problemów, promowanie profilaktyki prozdrowotnej oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

 


Program „Kulturalna szkoła na Mazowszu” 
W programie bierze udział grupa Wiewiórki

Celem jest upowszechnianie dziedzictwa kulturowego wśród uczniów  z województwa mazowieckiego.

Cele to: rozwój młodego człowieka, popularyzacja oraz doskonalenia form aktywności w szeroko rozumianej kulturze. Program ma również zachęcać i inspirować do planowania i realizowania ciekawych lekcji pobudzających uczestników programu do czynnego i świadomego uczestnictwa w kulturze na Mazowszu.

 


Program „Winiary – Gotuj się na zmiany”
W programie bierze udział grupa Motylki

,,Gotuj się na zmiany” to program edukacyjny stworzony, by uczyć dzieci dobrych nawyków żywieniowych i niemarnowania jedzenia w duchu zero waste.

Cele programu:

  • Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym (3-6 lat) i ich rodziców w temacie racjonalnego odżywiania;
  • Promocja zdrowego stylu życia wśród dzieci;
  • Zaadresowanie tematyki niemarnowania żywności (trend zero waste).

 


Projekt ,,Finansowy Elementarz"
W programie bierze udział grupa Wiewiórki

 

W 2016 roku według rankingu OECD dotyczącego poziomu świadomości finansowej Polska znalazła się na ostatnim miejscu wśród 30 krajów. Polacy mają nie tylko małą wiedzę o finansach, ale przede wszystkim braki w sferze długofalowego planowania finansowego i zachowań finansowych. Zachowania i postawy trzeba kształcić od najmłodszych lat, dlatego też główny program edukacyjny Fundacji Banku Millennium „Finansowy Elementarz” skierowany jest już do małych dzieci.

Rozpoczęty w 2016 roku autorski program edukacji finansowej przedszkolaków jest przygotowany i realizowany przez pracowników banku we współpracy z organizacją pozarządową. Jego celem jest wyjaśnienie najmłodszym poprzez zabawę podstawowych pojęć z zakresu finansów.

Cele projektu:

  • Odpowiedź na pytanie skąd się wzięły pieniądze i do czego są potrzebne
  • Przybliżenie pojęcia wartości pieniądza
  • Kształtowanie świadomości różnych form pieniądza
  • Kształtowanie nawyku oszczędzania i planowania
  • Uświadomienie dzieciom różnicy pomiędzy potrzebą a zachcianką
  • Podejmowanie decyzji zakupowych