PROGRAMY ORAZ INNOWACJE WŁASNEGO AUTORSTWA NAUCZYCIELEK PRZEDSZKOLA
Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego - “English Break”
autorką innowacji jest p.Małgorzata Jarząb
Zabawa z językiem angielskim poprzez ruch i piosenki. Dziecko poznaje język angielski dzięki doborowi odpowiednich słów i zwrotów,które utożsamiane są z ruchem, tańcem i śpiewem. Angażowanie w naukę ruchu i zabawy wpływa korzystnie na czas, w jakim słówka zostaną zapamiętane. Poprzez ruch i śpiew dzieci efektywniej zapamiętują i rozumieją zwroty i polecenia w języku angielskim, wzbogacają słownictwo oraz przede wszystkim dobrze się bawią. Głównym celem innowacji jest wprowadzenie dzieci w świat nauki języka angielskiego poprzez aktywną zabawę oraz osłuchanie z językiem podczas tzw. krótkich przerw. “English Break” czyli “Przerwa na angielski” ma na celu organizowanie 5-10 minutowego zajęcia, zabawy lub piosenki w języku angielskim. Na zasadzie przerywnika. “Przerwy na angielski” mogą odbywać się codziennie, jak i raz w tygodniu, w zależności od potrzeb i możliwości nauczyciela. Może to być czas rano przed śniadaniem, w ciągu dnia podczas swobodnej zabawy lub jako wprowadzenie lub zakończenie zajęć dydaktycznych, w zależności od potrzeb nauczyciela i realizowanego tematu tygodniowego. “English Break” zakłada również odtwarzanie dzieciom krótkich bajek w języku angielskim.
Cel główny:
- rozbudzenie zainteresowania językiem angielskim,
- stwarzanie okazji do osłuchania się z językiem angielskim.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- uczestniczy w zabawach prowadzonych w języku angielskim,
- śpiewa piosenki w języku angielskim oraz inscenizuje ich treści ruchem i gestem.
Roczny plan pracy wychowawczo – dydaktycznej ,,Pierwsza pomoc i przedszkolaki - mały też ma moc ratowania”
autorką planu jest p.Aleksandra Wojciechowska, p.Anna Dąbrowska, p.Angelika Chmurska
Realizacja tego programu umożliwia kształcenie u dzieci bezpiecznych zachowań, nabycie umiejętności zachowania w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz nabycie rzeczywistych, praktycznych umiejętności udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym w realnych wydarzeniach
CEL GŁÓWNY:
- Nauczenie dzieci udzielania i wzywania pierwszej pomocy - dzieci od najmłodszych lat, musza mieć świadomość, że szybka i prawidłowa reakcja może pomóc uratować życie i zdrowie drugiego człowieka.
- Tylko długotrwałe uczenie się i doskonalenie swoich umiejętności pozwoli w przyszłości przynieść wymierne efekty.
- Dziecko potrafi zachowywać się bezpiecznie, potrafi zachować się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia.
CELE SZCZEGÓŁOWE :
Dziecko:
- potrafi zachować się w różnych zagrażających sytuacjach życiowych;
- pamięta, że aby zacząć kogoś ratować musi zapewnić sobie bezpieczeństwo;
- wie, że nie będzie mógł pomóc, jeśli sam nie będzie bezpieczny;
- potrafi prawidłowo wezwać pomoc;
- wie, jak sprawdzić stan przytomności;
- wie, jak należy udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu nie narażając jego zdrowia;
- umie zdefiniować terminy: osoba przytomna, osoba nieprzytomna;
- potrafi wymienić numery alarmowe;
- potrafi prawidłowo przeprowadzić rozmowę z dyspozytorem pogotowia;
- wie, w jakich sytuacjach niezbędne jest wezwanie fachowej pomocy;
- wie, jak ważne jest szybkie wezwanie pomocy;
- wie, jak szybko wezwać pomoc, kiedy w pobliżu nie ma telefonu;
- wie, jak ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej i wie, kiedy sie ja stosuje;
- wie, że należy kontrolować oddech poszkodowanego w pozycji bocznej;
- wie, że należy okryć poszkodowanego, jeżeli jest taka możliwość;
- wie, że wdechy ratownicze można ćwiczyć tylko na manekinie;
- wie, jakie czynności wykonać przy zranieniu;
- potrafi nałożyć opatrunek;
- wie, jakie czynności może wykonać przy złamaniu kości;
- potrafi tamować krwotok z nosa;
- wie, co należy zrobić przy poparzeniu;
- wie, co powinna zawierać apteczka pierwszej pomocy.
Roczny plan pracy wychowawczo – dydaktycznej ,,Chemiczne cuda-zabawa się uda”
autorką planu jest p.Patrycja Leszczyńska
Cele programu rocznego:
- Rozwijanie ciekawości poznawczej;
- Kształtowanie myślenia logicznego i obserwacji;
- Wzmacnianie zainteresowania naukami przyrodniczymi;
- Rozwijanie umiejętności pracy w grupie;
- Kształtowanie umiejętności manualnych;
- Nauka poprzez doświadczenie;
- Zapoznanie ze zjawiskiem załamania światła;
- Zapoznanie z pojęciem dwutlenku węgla;
- Zapoznanie z pojęciem powierzchniowego napięcia wody;
- Ukazanie warstwowanie się cieczy;
- Zapoznanie z Prawem Pascala;
- Zachęcanie do udziału w eksperymentach.
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Kolorowe Uczucia Gucia”
W programie bierze udział grupa Pszczółki, Zajączki
Projekt jest odpowiedzią na trudności dzieci w nazywaniu, rozpoznawaniu i radzeniu sobie z emocjami.
Podstawowym założeniem jest rozwój świadomości własnych emocji, umiejętności radzenia sobie z nimi, a także zdolności dostrzegania emocji u innych, które przyczyniają się do rozwijania pozytywnych relacji społecznych, a także wpływają na jakość życia. Zależy nam by z dzieci wyrosły na dobrze funkcjonujących dorosłych, dlatego konieczne jest wspieranie ich rozwoju emocjonalnego. Umiejętność panowania nad emocjami może wpływać na radzenie sobie z trudnościami życia codziennego, w każdym wieku.
Dzięki projektowi dzieci mają możliwość otworzyć się na nowe możliwości wyrazu, opanowania stanów emocjonalnych poprzez kreatywne ćwiczenia, poczucie przynależności do grupy, śmiech i dobrą zabawę.
Ogólnopolski program edukacyjny „Kodowanie na dywanie”
W programie bierze udział grupa Biedronki
Cele programu:
- zapoznanie dzieci z zadaniowym podejściem do stawianych wyzwań;
- rozwijanie logicznego myślenia;
- zachęcanie do współpracy;
- rozwijanie umiejętności komunikacji;
- przygotowanie do nauki programowania:
- rozwijanie kreatywności;
- nauka przez doświadczenie;
- rozwijanie samodzielności i wytrwałości;
- czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
Ogólnopolski projekt edukacyjny „Plastuś wesoły, zaprowadzi nas do szkoły”
W programie bierze udział grupa Biedronki
Cele projektu:
- zainteresowanie dzieci literaturą dziecięcą, tą dawną, książeczką wypożyczoną w bibliotece. Opierać się będzie na książce „Plastusiowy pamiętnik” oraz „Przygody Plastusia” Marii Kownackiej;
- promowanie czytelnictwa;
- rozwijanie wszechstronnej stymulacji dzieci, poprzez połączenie wrażeń ruchowych, wzrokowych, słuchowych i dotykowych.
Ogólnopolski projekt edukacyjny „Gramy zmysłami”
W programie bierze udział grupa Pszczółki, Zajączki, Liski, Motylki,
Sówki, Biedronki, Wiewiórki
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” jest innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.
Cele szczegółowe:
- Poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów;
- Wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
- Rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
- Stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
- Tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała;
- Współpraca nauczycieli i dzieci na terenie całego kraju poprzez wspólną wymianę doświadczeń.
Ogólnopolski projekt edukacyjny „Alfabet logopedyczny”
W programie bierze udział grupa Liski
Cele:
- Podniesienie sprawności aparatu artykulacyjnego;
- Usprawnienie aparatu oddechowego;
- Poszerzanie słownictwa czynnego i biernego;
- Ćwiczenie umiejętności rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu;
- Rozwijanie słuchu fonematycznego, poczucia rytmu;
- Podnoszenie sprawności w zakresie motoryki;
- Doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej, kształcenie wrażliwości słuchowej
Międzynarodowy projekt edukacyjny „Baju, baj…” II Edycja
W programie bierze udział grupa Liski
Cele:
- Zapoznanie dzieci z wybranymi bajkami ludowymi;
- Tworzenie rekonstrukcji utworu metodą przekładu intersemiotycznego;
- Poznanie niematerialnego dziedzictwa narodowego;
- Poszerzanie wiedzy na temat wybranych krain Polski;
- Zapoznanie z wybranymi odmianami gwarowymi języka polskiego;
- Rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
- Rozwijanie wyobraźni dziecięcej;
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Kreatywne Dni Nietypowe” II Edycja
W programie bierze udział grupa Jeżyki, Rybki
Cele ogólne i szczegółowe projektu:
- Rozwijanie empatii,
- Uwrażliwienie na potrzeby zwierząt,
- Przygotowanie do współuczestniczenia w grupie,
- Nauka współpracy,
- Kształtowanie tolerancji,
- Wyzwalanie radości i innych pozytywnych uczuć,
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości, sprawczości,
- Rozwijanie zainteresowań,
- Obniżanie poziomu stresu,
- Wypracowanie strategii radzenia sobie ze stresem.
Ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „CENNE ŻYCIE”
W programie bierze udział grupa Jeżyki, Rybki
„CENNE ŻYCIE” to ogólnopolski projekt edukacyjny skierowany do przedszkoli, szkół podstawowych, średnich oraz innych placówek prowadzących działalność o charakterze edukacyjnym. Inspiracją do opracowania założeń owego projektu edukacyjnego stały się dla mnie wydarzenia na świecie z ostatnich lat: pandemia, wojna…trudność z dostępem do wykwalifikowanej pomocy medycznej. Projekt „Cenne życie” zakłada dlatego szeroko pojętą edukację dla życia, które jest najcenniejszym darem!
Cele projektu:
- Nadanie odpowiedniej rangi umiejętności udzielania pierwszej pomocy w społeczeństwie.
- Uczenie społeczeństwa od najmłodszych lat w jaki sposób udziela się pierwszej pomocy przedmedycznej, aby zminimalizować występujący u ludzi strach oraz niepewność.
- Uświadomienie jak cenne mamy życie, a jego utrata jest nieodwracalna.
- Pobudzenie uczniów do aktywnego działania na rzecz ochrony życia: aktywny udział w warsztatach pierwszej pomocy, dzielenie się wiedzą.
- Świadomość w jaki sposób możemy rozpoznać objawy chorób, w jaki sposób nim zapobiegać.
- Kształtowanie u uczniów umiejętności współdziałania, uwrażliwienie na potrzeby innych, empatii.
- Poznawanie środowiska lokalnego, jego potrzeb i problemów, promowanie profilaktyki prozdrowotnej oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
Program „Kulturalna szkoła na Mazowszu”
W programie bierze udział grupa Wiewiórki
Celem jest upowszechnianie dziedzictwa kulturowego wśród uczniów z województwa mazowieckiego.
Cele to: rozwój młodego człowieka, popularyzacja oraz doskonalenia form aktywności w szeroko rozumianej kulturze. Program ma również zachęcać i inspirować do planowania i realizowania ciekawych lekcji pobudzających uczestników programu do czynnego i świadomego uczestnictwa w kulturze na Mazowszu.
Program „Winiary – Gotuj się na zmiany”
W programie bierze udział grupa Motylki
,,Gotuj się na zmiany” to program edukacyjny stworzony, by uczyć dzieci dobrych nawyków żywieniowych i niemarnowania jedzenia w duchu zero waste.
Cele programu:
- Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym (3-6 lat) i ich rodziców w temacie racjonalnego odżywiania;
- Promocja zdrowego stylu życia wśród dzieci;
- Zaadresowanie tematyki niemarnowania żywności (trend zero waste).
Projekt ,,Finansowy Elementarz"
W programie bierze udział grupa Wiewiórki
W 2016 roku według rankingu OECD dotyczącego poziomu świadomości finansowej Polska znalazła się na ostatnim miejscu wśród 30 krajów. Polacy mają nie tylko małą wiedzę o finansach, ale przede wszystkim braki w sferze długofalowego planowania finansowego i zachowań finansowych. Zachowania i postawy trzeba kształcić od najmłodszych lat, dlatego też główny program edukacyjny Fundacji Banku Millennium „Finansowy Elementarz” skierowany jest już do małych dzieci.
Rozpoczęty w 2016 roku autorski program edukacji finansowej przedszkolaków jest przygotowany i realizowany przez pracowników banku we współpracy z organizacją pozarządową. Jego celem jest wyjaśnienie najmłodszym poprzez zabawę podstawowych pojęć z zakresu finansów.
Cele projektu:
- Odpowiedź na pytanie skąd się wzięły pieniądze i do czego są potrzebne
- Przybliżenie pojęcia wartości pieniądza
- Kształtowanie świadomości różnych form pieniądza
- Kształtowanie nawyku oszczędzania i planowania
- Uświadomienie dzieciom różnicy pomiędzy potrzebą a zachcianką
- Podejmowanie decyzji zakupowych