
Wychowawcy grupy:
- Marzena Orłowska
- Małgorzata Lozia
Adres e-mail: wiewiorki@przedszkolechotomow.pl
Ramowy rozkład dnia w grupach przedszkolnych.pdf
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC STYCZEŃ
Tydzień I
Temat kompleksowy: Kosmiczne podróże
• Wzbogacenie wiedzy o kosmosie i planetach Układu Słonecznego.
• Przyswajanie nazw: globus, wszechświat, planety, Ziemia, Księżyc.
• Poznanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania otoczenia, np. lupy, lornetki, teleskopu, mikroskopu.
• Uczestniczenie w zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).
• Rozwijanie sprawności i precyzji ruchów dłoni, ćwiczenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.
• Rozwijanie zainteresowań plastycznych i wyobraźni twórczej.
• Nabywanie odwagi i umiejętności wchodzenia w role podczas zabaw dramowych i parateatralnych.
• Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i skupienia uwagi doskonalenie umiejętności przeliczania dokładania (dodawania) w zakresie 5, stosowanie liczebników głównych i porządkowych.
• Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej, kształtowanie nawyku przyjmowania właściwej postawy ciała oraz poprawności i harmonijności ruchów.
• Ćwiczenie aparatu mowy, poprzez naukę krótkich wierszyków logopedycznych.
• Rozwijanie zdolności wokalnych, pamięci i spostrzegawczości- powtarzanie prostych ruchów innej osoby, reagowanie na zmianę tempa muzyki.
Tydzień II
Temat kompleksowy: Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę
• Obserwowanie przyrody zimą podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów.
• Utrwalanie nazw pór roku.
• Rozumienie potrzeby dokarmiania zwierząt zimą.
• Nazywanie ptaków odwiedzających karmnik, poznanie rodzajów ptasich przysmaków i właściwego ich dokarmiania.
• Rozwiązywanie zagadek o ptakach i zwierzętach dziko żyjących.
• Wykonanie smakołyków dla ptaków – zawieszki z ziaren i żelatyny oraz kulek tłuszczowych.
• Nauka piosenki „Dokarmiamy ptaszki”, rozwijanie umiejętności gry na prostych instrumentach perkusyjnych.
• Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych, zabawy manipulacyjne, tworzenie kompozycji płaskich, przeliczanie w zakresie 5.
• Poznanie wybranych ptaków zimujących w Polsce: gila, sikorki i wróbla i ich przysmaków.
• Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej, zabawy ruchowe, ruchowo - naśladowcze równoważne, wyprostne, ćwiczenia gimnastyczne.
• Rozwijanie `wyobraźni twórczej i ekspresji plastycznej, łączenie różnych form działalności plastycznej
• Rozwijanie mowy i myślenia, doskonalenie umiejętności rozwiązywania zagadek, budowania zdań, wyrażania myśli.
• Ćwiczenie precyzji dłoni i sprawności palców: chwytanie drobnych elementów (różnych ziarenek), segregowanie , manipulowanie, przekładanie, układnie, wycinanie, klejenie, malowanie.
Tydzień III
Temat kompleksowy: Kocham babcię i dziadka
• Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, budowanie więzi rodzinnych.
• Określanie stosunków łączących dziadków z rodzicami. nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
• Uczestniczenie w przedszkolnych spotkaniach (uroczystościach) z rodzicami, dziadkami z okazji ich świąt; czerpanie radości z przygotowywania i wręczania upominków bliskim osobom, przedstawianie krótkiego programu artystycznego.
• Kształtowanie umiejętności odpowiadania na zadane pytania.
• Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
• Liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika, liczenie na palcach.
• Udział w przygotowaniach i obchodach dni nietypowych - Światowego dnia śniegu, Dnia Kubusia Puchatka.
• Poznanie specyfiki pracy cukiernika, poznanie przepisu na ciasteczka, samodzielne dekorowanie ciasteczek.
• Rozbudzanie zainteresowań przeszłością, poznanie dawnych zabaw i zabawek (film edukacyjny)
• Rozwijanie umiejętności technicznych - wykonanie prostej zabawki – bączka.
Tydzień IV
Temat kompleksowy: Projekt książka
• Budzenie zainteresowania książką poprzez zabawy: słowne, literackie, teatralne, muzyczne, plastyczne i techniczne.
• Wzbogacanie dziecięcego słownictwa o pojęcia związane z książką.
• Wdrażanie do poszanowania książek.
• Rozwijanie umiejętności formułowania pytań.
• Poznawanie utworów literatury dziecięcej.
• Wzmacnianie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości.
• Prezentowanie zdobytej wiedzy i nowych umiejętności związanych z realizacją projektu.
• Integrowanie grupy poprzez zabawy i działania podczas pracy nad wspólną książką, rozwijanie twórczego myślenia, wyobraźni oraz kreatywności.
Tydzień V
Temat kompleksowy: W krainie śniegu i lodu
• Rozbudzanie zainteresowań przyrodą i życiem ludzi na dalekiej północy.
• Zapoznanie z wyglądem i przeznaczeniem kompasu i mapą świata.
• Wzbogacenie słownika czynnego, przyswojenie pojęć: Eskimos, harpun, igloo, biegun.
• Ćwiczenie pamięci odtwórczej i słuchu muzycznego.
• Rozwijanie zdolności plastycznych i wyobraźni twórczej, wzbogacenie doświadczeń plastycznych - malowanie pastą do zębów.
• Zapoznanie z pracą polarnika na biegunie.
• Wielozmysłowe poznawanie i doświadczanie świata– zabawy sensoryczne.
• Nabywanie umiejętności matematycznych w zakresie kodowania.