Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i w środowisku społecznym.
Pomocą psychologiczno–pedagogiczną objęte mogą być dzieci m.in.:
- z niepełnosprawnością,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z chorobą przewlekłą,
- doświadczający niepowodzeń edukacyjnych,
- będące w sytuacji kryzysowej, traumatycznej,
- z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych,
- z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Korzystanie z pomocy psychologiczno–pedagogicznej jest:
- dobrowolne,
- bezpłatne,
- organizowane na wniosek dyrektora szkoły, wychowawcy grupy przedszkolnej, specjalisty czy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym przedszkolu:
- Terapeuta pedagogiczny/Pedagog specjalny - Monika Mogielnicka
- Psycholog - Ewelina Michałowska
- Logopeda - Paulina Kolber
- Terapeuta SI - Aleksandra Wojciechowska
Dzieci mogą zostać objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną poprzez udział w zajęciach korekcyjno–kompensacyjnych, logopedycznych, z psychologiem lub terapeutą integracji sensorycznej poprzez:
- zalecenie z publicznej poradni psychologiczno–pedagogicznej (orzeczenie o kształceniu specjalnym, opinia czy opinia SI) – te dzieci będą zakwalifikowane w pierwszej kolejności,
- uczniowie zakwalifikowani w toku badań przesiewowych przez nauczycieli specjalistów,
- na wniosek wychowawcy grupy.
Pomocą psychologiczno-pedagogiczną są obejmowane nie tylko dzieci posiadające orzeczenie lub opinię, mogą być nią objęte wszystkie dzieci, które tej pomocy potrzebują, np. będące w trudnej sytuacji, z trudnościami adaptacyjnymi itp.
Formy pomocy psychologiczno–pedagogicznej w naszym przedszkolu
Dla rodziców:
- rozmowy
- porady
- konsultacje
Dla przedszkolaków:
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
- zajęcia logopedyczne
- zajęcia z psychologiem
- zajęcia z terapeutą integracji sensorycznej
- działania profilaktyczne
Kontakt ze specjalistami
- Informacja na temat godzin pracy specjalistów zamieszczona jest na stronie internetowej naszego przedszkola – https://www.przedszkolechotomow.pl w zakładce Nasze przedszkole – Godziny pracy specjalistów
- Podane godziny są godzinami, które obejmują całkowity czas pracy uwzględniający również prowadzone zajęcia terapeutyczne - podczas prowadzenia zajęć nie ma możliwości konsultacji z rodzicami oraz umówienia godziny spotkania;
Dyżury specjalistów w naszej placówce są ustalone wg. podanego harmonogramu:
- Psycholog Pani Ewelina Michałowska - poniedziałek 16.00 - 16.30 oraz wtorek 8.30 - 9.00
- Terapeuta pedagogiczny Pani Monika Mogielnicka - wtorek 8.30 - 9.00 oraz 16.00 - 16.30
- Logopeda Pani Paulina Kolber - wtorek 8.30 - 9.00 oraz środa 16.00 - 16.30
- Terapeuta SI Aleksandra Wojciechowska - wtorek 8.30 - 9.00 oraz piątek 16.00 - 16.30
Spotkania prosimy umawiać przez pocztę elektroniczną - kontaktując się z odpowiednim specjalistą lub telefonicznie (poprzez sekretariat)
- logopeda@przedszkolechotomow.pl - Logopeda
- teraped@przedszkolechotomow.pl - Terapeuta pedagogiczny
- psycholog@przedszkolechotomow.pl - Psycholog
- si@przedszkolechotomow.pl - Terapeuta SI
- pedagog.specjalny@przedszkolechotomow.pl - Pedagog specjalny
Obieg dokumentacji – orzeczenie o kształceniu specjalnym/opinie/ inne dokumenty, np. opinia logopedy, psychologa, rehabilitanta, ocena/diagnoza SI
- Rejonowa poradnia psychologiczno-pedagogiczna to Poradnia Psychologiczno-Pedagogicznych w Legionowie przy ul. Jagiellońskiej 69 (tel. 22 774-38-14 lub 766-16-99).
- Rodzice, którzy otrzymają orzeczenie o kształceniu specjalnym lub opinie z poradni psychologiczno - pedagogicznej lub inne dokumenty wydawane przez specjalistów z placówek niepublicznych, np. opinie logopedyczne, diagnoza/ocena SI, opinie od psychologa lub innego specjalistę dostarczają je do sekretariatu przedszkola.
- Otrzymane dokumenty od rodziców, są niezwłocznie przekazywane przez sekretariat przedszkola wychowawcom grup oraz specjalistom zatrudnionym w placówce celem organizacji właściwej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- W/w dokumenty są umieszczane w indywidualnej teczce dziecka.
- Rodzic dziecka, które zostało zakwalifikowane do objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną zostaje poinformowany na piśmie o zaplanowanych formach pomocy, jej okresie udzielenia oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
- Po wyrażeniu zgody przez rodzica/ prawnego opiekuna dziecko zostaje objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- W celu otrzymania opinii o dziecku od nauczycieli lub specjalistów rodzice występują o jej wydanie poprzez złożenie odpowiedniego wniosku w sekretariacie przedszkola (wniosek do pobrania).
- Opinia zostaje przygotowana w przececiągu 7 dni roboczych w dwóch egzemplarzach z podpisem osoby/osób sporządzającej dokument.
- Kopię wydanej informacji przechowuje się w dokumentacji przedszkola.
W celu zakwalifikowania dziecka na terapię Integracji Sensorycznej należy dostarczyć:
- ocenę lub diagnozę procesów Integracji Sensorycznej z zaleceniami do terapii wydaną przez terapeutę SI,
- w/w dokument powinien być wystawiony nie wcześniej niż 12 miesięcy od daty jego dostarczenia,
- zalecenia z publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej będą realizowane w pierwszej kolejności.
Dzieci uczęszczające na terapię logopedyczną
- przynoszą do przedszkola zeszyt (może być format A5 lub A4),
- przedszkolaki, które uczęszczały na zajęcia w latach ubiegłych mogą kontynuować zeszyt z lat ubiegłych,
- do zeszytu wklejane będą ćwiczenia do utrwalenia i ćwiczeń w domu.
Czym dokładnie zajmują się specjaliści w naszym przedszkolu? Czy są potrzebni?
Zajęcia z terapeutą pedagogicznym, czyli zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
Terapia pedagogiczna zwana również zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi jest ukierunkowana na korygowaniu i kompensowaniu zaburzeń psychoruchowych dziecka, jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w przedszkolu i szkole. Zajęcia dedykowane są dzieciom, którym brak opanowania pewnych umiejętności utrudnia prawidłowy rozwój.
W czasie zajęć wykorzystywane są najnowsze metody wspomagania rozwoju psychofizycznego, poprawy efektywności przyswajania treści programowych, korygowania i kompensowania zaburzeń funkcji poznawczych. Najbardziej skuteczne jest oddziaływanie polisensoryczne, czyli jednoczesne zaangażowanie wzroku, słuchu i ruchu.
- ćwiczenie poprawy koncentracji uwagi na danej czynności, spostrzegawczości,
- ćwiczenie poprawy pamięci i logicznego myślenia,
- polepszanie funkcji wzrokowej wraz z funkcją orientacji przestrzennej,
- usprawnianie funkcji słuchowej,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i samokontroli,
- poprawę umiejętności czytania,
- usprawnianie integracji percepcyjno-motorycznej,
- doskonalenie umiejętności pisania,
- poprawę umiejętności liczenia wraz wykonywaniem średniej trudności działań matematycznych.
Zajęcia z psychologiem
Pierwszym etapem pracy psychologa jest obserwacja wszystkich dzieci w grupie. Ich zachowań oraz reakcji na różne sytuacje pojawiające się w relacjach z innymi. Obserwacja dzieci w grupach odbywa się zarówno podczas zajęć, czynności samoobsługowych, jak
i zabawy swobodnej.
Psycholog obserwuje mocne i słabsze strony dziecka. Może stwierdzić, które dzieci są bardzo odważne, sprytne i przebojowe, a które nieśmiałe, wycofane czy agresywne. Może wychwycić także różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe czy problemy zdrowotne dziecka, których rodzice mogą nie zauważyć. Reaguje w sytuacjach trudnych, udziela wskazówek wychowawcom dotyczących postępowania z danym problemem.
W kolejnych etapach dokonywane jest diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci; udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb. W razie potrzeby kieruje na konsultację z innymi specjalistami.
Psycholog organizuje zajęcia terapeutyczne oraz pomoc indywidualną – są to działania ukierunkowane na konkretne dziecko i jego problem.
Zajęcia mają charakter zabaw ogólnorozwojowych, wspierających prawidłowy rozwój dziecka. Podczas zajęć szczególną uwagę przywiązujemy do rozwijania funkcji poznawczych (koncentracja uwagi, pamięć, logiczne myślenie), kompetencji emocjonalno- społecznych.
Rodzic może również poprosić o spotkanie i rozmowę z psychologiem, kiedy zauważa zachowania dziecka, których ani psycholog, ani wychowawca nie są w stanie zaobserwować.
Zajęcia logopedyczne
Logopeda to terapeuta, który zajmuje się: kształtowaniem prawidłowej mowy w trakcie jej rozwoju, usuwaniem wad wymowy, a także uczeniem mowy w sytuacji jej braku. Praca logopedy nie ogranicza się tylko do korygowania wad wymowy (dyslalia). Pracuje również z dziećmi np. z uszkodzonym narządem słuchu, z dziećmi z wadami genetycznymi, z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzonym rozwojem mowy.
Zgodnie z Rozporzadzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach do zadań logopedy pracującego w przedszkolu należy:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup i innych specjalistów.
Terapia Integracji Sensorycznej
Terapia sensoryczna ma na celu pomoc dzieciom z zaburzoną lub zbyt wolno rozwijającą się umiejętnością integracji bodźców sensorycznych. Jej zadaniem jest nauczenie dziecka jak prawidłowo reagować na wrażenia zmysłowe i oswojenie go z różnorodnością świata. Ilość doświadczeń zmysłowych jest dostosowana do charakteru i rodzaju zaburzeń dziecka.
Zajęcia prowadzi wykwalifikowany terapeuta integracji sensorycznej w przystosowanej do tego sali, która spełnia określone wymogi i posiada specjalistyczne przyrządy.
Pomoce do Integracji Sensorycznej to różnorodne huśtawki, trampolina, drabinki gimnastyczne, ścianka wspinaczkowa, równoważnia, piłki gimnastyczne, które służą głównie stymulacji układu przedsionkowego i proprioceptywnego. Terapeuta SI wykorzystuje także masę drobnych pomocy sensorycznych stymulujących zmysł dotyku, wzroku i słuchu np. masy plastyczne, ryż, makaron, gniotki, instrumenty muzyczne, pomoce o różnej fakturze.
Integracja sensoryczna jest jedną z najnowocześniejszych i skutecznych metod stosowanych w terapii dzieci i młodzieży, u których obserwuje się trudności w zakresie:
- umiejętności ruchowych (słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymaniem równowagi);
- problemów emocjonalnych (nadmierna wrażliwość, nerwowość, kłopoty z koncentracją uwagi);
- opóźnionego rozwoju mowy;
- opanowywania umiejętności szkolnych (problemy dysleksji, dysgrafii, dysortografii, kłopoty z zapamiętywaniem i motywacją do uczenia się);
- nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD, ADD);
- nadwrażliwości lub zbyt małej wrażliwości na różne bodźce sensoryczne;
- nadwrażliwości na ruch (negatywna reakcja na ruch, niepewność grawitacyjna, choroba lokomocyjna)
Akty prawne regulujące organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym