Metody stosowane w żłobku

Liczba odwiedzających: 341
„POZNAJEMY OTACZAJĄCY ŚWIAT ZMYSŁAMI”
"NIE MA NIC W UMYŚLE, CZEGO BY PRZEDTEM NIE BYŁO W ZMYSŁACH"
Arystoteles


Zmysły odgrywają bardzo ważną rolę w życiu dziecka. Wiek dziecięcy jest najlepszy do odkrywania i zgłębiania tajników otaczającego świata. Dzieci czerpią wiele radości
z poszukiwania, eksperymentów, obserwacji, doświadczania. Wg. Joanny Białobrzeskiej nauka przez zabawę jest najlepszą metodą przyswajania przez dzieci wiedzy i nowych umiejętności. Dzięki zabawie dzieci uruchamiają swoją wyobraźnię, uczą się kreatywności, a co najważniejsze wykorzystują zmysły do odkrywania świata, tym samym ucząc się
i rozumiejąc coraz więcej.
Zmysły pozwalają dzieciom doświadczać świat poprzez różne faktury, smaki (słony/kwaśny/słodki/gorzki), zapachy, ale również oglądanie i słuchanie różnych odgłosów.


Możemy wyróżnić zmysły:
  • dotyku;
  • wzroku;
  • smaku;
  • węchu;
  • słuchu.
Wymienione powyżej zmysły to tak zwane zmysły dalsze, nad którymi mamy kontrolę. Kształtują się one w pierwszych miesiącach życia. Są one związane z odbieraniem przez dziecko wrażeń płynących ze świata zewnętrznego. Jeśli chodzi o zmysły bliższe, zaliczamy do nich:
  • zmysł przedsionkowy;
  • zmysł propriocepcji;
  • zmysł interocepcji, czyli narządów wewnętrznych;
Zmysły bliższe powstają w okresie prenatalnym i towarzyszą człowiekowi do końca życia. Zadaniem zmysłów bliższych jest odbieranie bodźców dochodzących z wewnątrz organizmu. Zmysły te odpowiadają za właściwe zrozumienie i odbieranie organizmu. Ich prawidłowe funkcjonowanie przyczynia się do osiągania przez dziecko celów w odpowiednim czasie.
Każdy ze zmysłów odgrywa ważną rolę w codziennym życiu i funkcjonowaniu dzieci, a ich ścisła współpraca sprawia, że tworzą one jeden układ narządów zmysłów.
Dzięki integracji wrażeń płynących z poszczególnych zmysłów i otoczenia docierają one do mózgu, którego zadaniem jest: rejestracja, rozpoznanie, interpretacja, segregacja, łączenie ze sobą informacji z poprzednich doświadczeń, po to, by mogły zostać wykorzystane w celowym i efektywnym działaniu.
Dzięki Integracji Sensorycznej możemy prawidłowo odbierać oraz interpretować bodźce zmysłowe. Sensoryka to poznawanie świata i otaczającej nas rzeczywistości wszystkim zmysłami. To zabawa, doświadczanie w swobodny sposób, który umożliwia dziecku dotykanie, smakowanie, wąchanie, słuchanie. Cały świat, który nas otacza jest dla dziecka ogromnym placem zabaw i miejscem testowania i odkrywania.
Mając świadomość tego, że zmysły są ważnym elementem pozwalającym dzieciom uczyć się i poznawać otaczający ich świat, a zaburzenia integracji sensorycznej coraz częściej dotykają maluchy, postanowiłyśmy opracować i zrealizować z dziećmi projekt edukacyjny, który pozwoli Nam zgłębiać to zagadnienie, a naszym wychowankom lepiej się rozwijać.
Projekt będzie realizowany w trakcie: zajęć edukacyjnych, aktywności porannej i popołudniowej oraz spacerów i wyjść do lasu.

Cele projektu:
  • próba zaspokojenia ciekawości otaczającego świata, poprzez obserwowanie;
  • poszerzanie zasobu doświadczeń;
  • eksperymentowanie i obserwowanie;
  • usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
  • rozwijanie spostrzegawczości;
  • rozwijanie kreatywności;
  • rozwijanie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i dźwięków mowy;
  • rozwijanie pamięci;
  • aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach usprawniających koordynację wzrokowo - ruchowo –słuchową;
  • nabywanie różnorodnych doświadczeń dotykowych (ciepło -zimno, sucho-mokro, szorstko-gładko itp.);
  • doskonalenie motoryki małej i dużej;
  • doświadczanie różnych zapachów;
  • określanie smaków i nabywanie umiejętności różnicowania smaku;
  • eksperymentowanie z różnymi masami plastycznymi, a także produktami wykorzystywanymi w każdej kuchni: makaron, mąka, kasza, ryż;
  • poznawanie różnych faktur;
  • utrwalenie kolorów w języku polskim i angielskim;
  • nauka wspólnego działania i zabawy.
  • ćwiczenie chwytu pęsetowego,
  • ćwiczenie koncentracji
  • udoskonalenie sprawności manipulacyjnej ręki
  • pomoc w odkrywaniu potencjału dziecka;
  • stwarzanie okazji do swobodnej ekspresji ruchowej;
  • rozwijanie u dzieci poczucia rytmu i słuchu muzycznego.
  • wzbogacanie wiedzy dzieci na temat budowy ciała ze szczególnym uwzględnieniem narządów zmysłów;
  • wyciszenie i umiejętność relaksowania się;
  • uświadomienie dzieciom znaczenia zmysłów dla człowieka;
  • wyciszenie negatywnych emocji i rozwijanie u dzieci wrażliwości oraz zwiększenie poczucia własnej wartości;
Do realizacji projektu zostaną wykorzystane:
  • elementy metody Joanny Białobrzeskiej;
  • elementy metody Marii Montessori;
  • elementy metody Weroniki Sherborne;
  • techniki relaksacyjne Jacobsona Schultza;
  • elementy Sensoplastyki;
  • metody Edukacji przez Ruch Doroty Dziamskiej.

REALIZACJA PROJEKTU

1) DOTYK
  • stworzenie w sali kącika sensorycznego
  • masy plastyczne
  • malowanie farbami na folii
  • zabawy kaszą, ryżem, makaronem etc., przesypywanie, barwienie
  • doświadczanie termiczne (zabawy z lodem)
  • woreczki i butelki sensoryczne
  • wierszyki masażyki
  • malowanie za pomocą balona, folii bąbelkowej, gąbki, folii aluminiowej
  • dotykanie i poznawanie różnych faktur
  • sadzenie wiosennego „ogródka”
  • wspólne stworzenie ścieżki sensorycznej
  • zabawa ze spinaczami (ćwiczenia paluszków i mięśni nadgarstka)
2) SMAK
  • próbowanie różnych warzyw i owoców;
  • odróżnianie smaków: słodki i słony, gorzki i kwaśny
  • przygotowanie jadalnych farb
3) WĘCH
  • utrwalanie zapachu owoców i warzyw
  • zapachowe buteleczki (olejki eteryczne)
  • poznawanie zapachu ziół i przypraw
4) WZROK
  • tworzenie kolorowych butelek sensorycznych
  • zabawy ze światłem
  • kolorowy tydzień (utrwalanie kolorów w języku polskim i angielskim), każdy dzień to inny kolor ubrania
  • wyjścia na spacer (dotykanie kory drzew, liści. Obserwacja zmieniającej się przyrody.
  • segregowanie przedmiotów o tym samym kolorze
  • zabawa w wyławianie kulek z pojemnika
  • nawlekanie makaronu na sznureczek (koordynacja oko-ręka)
5) SŁUCH
  • zabawy instrumentami
  • tworzenie prostych instrumentów (z folii aluminiowej, papieru)
  • słuchanie muzyki klasycznej/rozrywkowej
Podstawową formą Naszej pracy z dziećmi będzie odkrywanie świata i zmysłów przez zabawę twórczą. Warto nadmienić, że maluchy chłoną jak gąbka, dlatego należy 
to wykorzystywać i przekazać im jak najwięcej.
Dokumentowanie projektu „Poznajemy otaczający świat zmysłami” poprzez fotografie.